Bekijk onze vacatures
Laadpalen. Elektrische wagens zijn in opmars

Laadpalen. Elektrische wagens zijn in opmars

03 jun 2020

Elektrische wagens zijn in opmars. En met de alsmaar dalende prijs van de batterijen schat men dat de aankoopprijs van elektrische wagens tegen 2023 gelijk zal zijn aan die van wagens met brandstofmotor. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor bedrijven is nu dus het moment om te investeren in e-mobility. Als elektrisch installateur kan Evip je helpen bij de aankoop en installatie van elektrische laadpalen voor je bedrijf. 

Eén van onze klanten aan het woord: Alcomotive

Evip is al vele jaren de vaste elektriciteitspartner van de holding Alcopa. Het familiebedrijf uit Kontich omvat bijna 100 bedrijven in verschillende markten: automotive, kantoormeubilair, immobiliën, online apotheek, …

Alcomotive (Alcopa Automotive Distribution) importeert en verdeelt 10 verschillende auto-, moto- en bromfietsmerken in 8 Europese landen, waaronder Hyundai, SsangYong, Suzuki, Isuzu, MG, Maxus, Peugeot Scooters, Benelli, e.a.

In opdracht van Alcomotive installeerde Evip al verschillende laadpalen, onder meer in het Alcopa hoofdgebouw (Pierstraat te Kontich) en bij enkele garages van de groep. Onlangs werden er nog twee dubbele laadpalen van 22kW per paal geplaatst in de Alcopa vestiging in Satenrozen te Kontich. We hadden hierover een gesprek met Danny Van Overvelt, Facility & Project Manager bij Alcopa, en met HR & Communications Director van Alcomotive, William Meerschaut.

William, waarom hebben jullie beslist om elektrische laadpalen te installeren op enkele vestigingen?

“Als invoerder van automerken die ook elektrische wagens produceren, moeten we mee evolueren. Enkele jaren geleden plaatsten we daarom al laadpalen in ons trainingscentrum en werkplaats.

Vandaag zien we dat de verschuiving naar e-mobility echt is ingezet. We verdelen nu zelfs merken die uitsluitend elektrische wagens produceren, zoals Maxus en MG. Het is dus logisch dat we ook investeren in elektrische laadpalen.

Bovendien willen we ook met onze interne car policy medewerkers aansporen om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. En wel om verschillende redenen; zo is de TCO of Total Cost of Ownership van een elektrische wagen op lange termijn lager dan die van een klassieke wagen, waardoor onze fleetkosten zullen dalen. Daarnaast willen wij als invoerder een ambassadeursrol opnemen en willen we investeren in de toekomst. Vandaar dat we reeds in verschillende vestigingen laadpalen hebben geïnstalleerd en ook de komende jaren nog tientallen exemplaren zullen plaatsen. Bovendien krijgen de medewerkers die zich engageren om 3 jaar elektrisch te rijden, de mogelijkheid om thuis een wallbox te installeren. Laden op het werk is financieel trouwens een stuk interessanter dan thuis of via publieke laadpalen.”

Danny, waarom kozen jullie voor Evip als installateur voor de laadpalen?

“Evip is onze vaste partner voor laagspanningsinstallaties. Daarom hebben we er bij de leverancier van de laadpalen op aangedrongen om met hen te werken. Zij kennen niet alleen onze installaties, maar ze leveren ook kwalitatief en betrouwbaar werk. Voor ons was de keuze om Evip aan te stellen als installateur een voorwaarde om de deal te sluiten met de leverancier.”

Hoe is het project verlopen?

“De plaatsing is supervlot verlopen. Evip stond in voor de volledige installatie: de bekabeling vanuit het hoofdbord, de plaatsing van de nodige zekeringen, de montage van de laadpaal en de kabelgoten, en zelfs het gieten van de beton. Ook de elektrische goedkeuring werd volledig geregeld door Evip.

Naast de technische expertise en betrouwbaarheid is er nog een belangrijke reden waarom we graag met Evip werken: de vlotte communicatie. We hoeven maar even te bellen of te mailen en onze vaste contactpersoon staat al paraat. Hij denkt bovendien proactief mee en anticipeert op mogelijke problemen en risico’s.”

Eén van onze full service leveranciers aan het woord

Als onafhankelijk installateur, plaatst Evip laadpalen van verschillende leveranciers. We hadden een gesprek met een leverancier en tevens één van de marktleiders in België, die zowel de laadpalen als het ondersteunende software platform ontwikkelt en produceert.

Welke verschillende laadstations zijn er vandaag op de markt?

“Er bestaan drie types laadstations. Residentiële AC laadstations die geplaatst worden bij particulieren. AC laadstations voor business toepassingen zoals op private parkings, op bedrijfsterreinen, aan winkels, in de horecasector, etc. Deze laadstations kunnen bestaan uit meerdere units en worden soms met verschillende andere laadpalen in clusters geplaatst. Tenslotte heb je nog de zogenaamde superchargers langs autosnelwegen. Dit zijn DC laadstations die veel groter zijn in omvang en een veel hoger vermogen leveren tot 350 kW.”

Wat is het verschil tussen AC- en DC laadstations?

“Elke elektrische batterij werkt op DC. Bij een AC-laadstation moet de AC elektriciteit van het stroomnet omgezet worden naar DC. Deze omzetting gebeurt in de elektrische auto zelf. De laadsnelheid is hier dus afhankelijk van de snelheid van de omvormer in de elektrische wagen. Bij de DC superchargers wordt de DC elektriciteit rechtstreeks in de batterij gepompt. De omvormer in de wagen wordt dan omzeild.”

Hoe zie jij de markt van elektrische wagens verder evolueren?

“We verwachten de komende jaren een snelle stijging in de verkoop van elektrische wagens. De strenge Europese regelgeving vormt één van de drijvende krachten. Vanaf 2021, met een eerste effect in 2020, wordt het Europese uitstootobjectief voor nieuwe auto’s verstrengd tot een maximale gemiddelde uitstoot van niet meer dan 95 g CO2/km. Dat wil zeggen dat autoconstructeurs de uitstoot van hun wagens met verbrandingsmotoren zullen moeten compenseren met elektrische wagens, die geen CO2 uitstoten. De komende jaren zullen er dus meer elektrische wagens op de markt komen.

Vandaag is het aantal verkochte elektrische wagens in België goed voor 3% van de totale markt. Binnen één jaar wordt er een stijging tot 10% verwacht. Ook de volgende jaren zal dit aantal fors blijven stijgen.”

Is de hoge aankoopprijs van elektrische wagens niet het belangrijkste struikelblok om mensen te overtuigen tot elektrisch rijden?

“Het klopt inderdaad dat elektrische wagens vandaag nog duurder zijn in aankoop. Maar als je alle kosten zoals onderhoud en verbruik meerekent, is een elektrische wagen over een periode van 5 jaar nu al goedkoper dan een wagen met verbrandingsmotor.

Bovendien zullen de prijzen van batterijen blijven dalen, waardoor de aankoopprijs van elektrische wagens tegen 2023 ongeveer gelijk zal zijn aan die van traditionele wagens.”

Elektrische wagens hebben dus niets dan voordelen voor eindgebruikers, maar waarom zou je als bedrijf, winkel, hotel of parkinguitbater kiezen om elektrische laadpalen te installeren?

“Het plaatsen van een laadpaal is een interessante business opportuniteit. Omdat er in de toekomst meer en meer elektrische wagens zullen rondrijden, stijgt ook de nood aan publiek toegankelijke laadpalen. Als je als winkel, restaurant of hotel een laadpaal voor de deur hebt staan, heb je alvast een streepje voor op concullega’s die dit niet hebben.

Ook voor bedrijven die hun fleet willen elektrificeren zijn laadpalen een logische keuze. De kost van hun wagenpark zal op middellange termijn alleszins sterk dalen.”
Eén ding is duidelijk: Wat nu een nice to have is, zal binnenkort een must have worden.